Manipulati cu grija, va rog!
Principiile deontologice ale oamenilor de media ataca manipularea, dezinformarea, intoxicarea, zvonistica, propaganda si conflictul de interese. Ele se nasc de fapt din informare-argumentare-persuasiune si prin acuratetea celor transmise din "celebrele" trei surse.
Cu toate acestea, in spatele oamenilor de media se afla patronatele al caror scop este profitul si numeroase forte externe care se lupta in a dirija informatiile pe care mass media ni le serveste la cald.
Sistemul mediatic se bazeaza, azi mai mult decat oricand de la inceputurile sale, pe criterii economice si pe sfere de influenta. Din acest motiv efectul manipulator recunoscut al sistemului poate sa deranjeze pe prea putini si cu siguranta nu mai uimeste pe nimeni.
Inserarea unei opinii denigratoare intr-un articol, reluata la un interval bine definit de catre un post tv care omite sa citeze sursa initiala si transformata apoi intr-un alt articol este deja drumul catre o manipulare eficienta. Publicul a aflat stirea din exact cele trei surse diferite.
Manipularea prin intermediul mass media este in zilele noastre cea mai facila si eficienta forma de manipulare a maselor. Efectul negativ si primordial al acestui fenomen s-ar putea constitui la un moment dat intr-un vot de neincredere din partea publicului, fapt ce ar conduce nu la stoparea consumului, ci la indiferenta fata de mesajul transmis.
Sunt convins, nu fara sa imi atrag critici, ca publicul in intregul sau simte nevoia de directionare, dar acest lucru nu trebuie confundat cu efectul "benefic" si "iluminator" al manipularii.
Machiavelli spunea ca "cel ce-si invinge dusmanii printr-o stratagema este mai de pretuit decat cel ce-i invinge prin forta."
Forta mass media exista dar ea trebuie indreptata in interior si catre sateliti pentru echilibrarea celorlalte forte care de fapt o conduc.
5 comentarii:
Aş prefera stoparea consumului să fie reacţia publicului; mai mult decât indiferenţa la mesaj, deşi şi aceea e o notă reprezentativă dată massmediei.
Măcar dacă ne-am face nouă un bine şi să ne mai dezinfectăm, sanatorizăm de atâta manipulare mediatică. nu? :)
@camix
Sa ne oprim din consum nu putem. Mass media insemna informatie si comunicare. Prin natura sa individul are nevoie de comunicare.
Dar ar trebui sa avem puterea pentru a face diferenta si a consuma doar ce este mai putin nociv :)
Multumesc.
Of course, nu stoparea oricărui consum, ci, aşa cum spuneai, doar a celor nocive. Pentru a pierde teren şi popularitate, pentru a "muri" din cauza prestanţei.
Da... e nevoie de discernământ; poate prea mare. Însă, câtă vreme lumea mai cumpără.... o românie mare.... :)
De acord. Ar fi bune si ceva exemple...
@calincosmaciuc
SZ de la A3. De acord? :)
Trimiteți un comentariu